Mohou nám bezpečnostní prvky v autě ublížit?


Pokud se podíváme na kterýkoliv automobil, zjistíme, že v nÄ›m najdeme celou Å™adu bezpeÄnostních prvků. A je jich Äím dál více. Zatímco jeÅ¡tÄ› v nedávné minulosti nám musel staÄit klasický bezpeÄnostní pás, dnes je každé auto vybaveno airbagy, parkovacím asistentem a dalšími prvky, které mají zajistit naÅ¡i bezpeÄnost.

 

Je vÅ¡ak otázkou, zda nás naopak tyto bezpeÄnostní prvky neohrožují. PÅ™eci jen, je potÅ™eba poÄítat s tím, že i díky nim může dojít ke zranÄ›ní. ProÄ jsou tedy implementovány, když hrozí, že se díky nim zraníme?

 

vyfouklý airbag

 

Je pravdou, že například u bezpeÄnostních pásů je pomÄ›rnÄ› běžné, že pÅ™i nárazu dojde ke zlomení žeber. To může být velmi vážné, zvláštÄ› pokud ono zlomené žebro propíchne plíci Äi dokonce srdce. V takovém případÄ› to může být až fatální.

 

Airbag nám zase může velmi snadno zlomit nos, ve výjimeÄných případech jej dokonce zarazit do mozku. A asi není potÅ™eba říkat, jaké následky bude nÄ›co takového mít. PÅ™esto jej dnes najdeme v každém novém automobilu.

 

bezpeÄnostní pás

 

Pokud jde o parkovací automaty, ty nejsou neomylné. Pokud nám dají Å¡patné informace, můžeme snadno narazit do vÄ›ci, kterou máme za sebou, aÅ¥ už je to jiný vůz, plot, budova Äi jen sloup veÅ™ejného osvÄ›tlení. Tím dojde nejen k poÅ¡kození vozidla, ale také ke Å¡kodÄ› na cizím majetku. O riziku zranÄ›ní pro nás není tÅ™eba hovoÅ™it.

 

Z tÄ›chto důvodů není na Å¡kodu se ptát, zda tyto prvky skuteÄnÄ› mají smysl, když mohou být nebezpeÄné. ProÄ je konstruktéři do aut pÅ™idávají, a proÄ jsou nÄ›které z nich, například bezpeÄnostní pásy, dokonce požadovány zákonem?

 

Důvod je jednoduchý: poÄet životů, které byly tÄ›mito opatÅ™eními zachránÄ›ny, znaÄnÄ› pÅ™evažuje poÄet zranÄ›ní a obÄ›tí, které díky nim vznikly. Pozitiva zde pÅ™evažují nad negativy. Je zkrátka vÄ›tší pravdÄ›podobnost, že vám bezpeÄnostní pás zachrání život, než že vás zabije. A o to tu jde pÅ™edevším.

Kupujeme ojetinu

Přesto, že skutečný stav vozu asi pouhým okem neodhalíte, existuje spousta různých indicií, které vám mohou prozradit, že chvalozpěvy prodejcovy na vámi vybraný vůz mohou znít tak trochu falešně.
Vůz si nejdříve prohlédněte ze vzdálenosti dvou, tří metrů. Zaměřte se na nějaké vypoukliny v karoserii. Hlavně jamky na střeše mohou naznačit, že s vozem někdo pořádně bouchnul. Totéž znamenají spáry ve spojích jednotlivých dílů karoserie. Mezery mezi víky a blatníky, mezery mezi dveřmi. Když je auto nové, jsou tyto mezery vždy stejně široké a jednotlivé díly jdou vždy rovnoběžně. Taktéž vážné mohou být různé promáčkliny v prazích.
otevřené auto
Naopak zanedbatelné jsou různé drobné promáčkliny v náraznících. Drobné oděrky laku taky nenasvědčují nějaký vážný problém.
Vizuální kontrolu exteriéru máme úspěšně za sebou. Ještě mžeme zkontrolovat čelní okno, jestli třeba nenese stopy od stěračů. Zároveň zkontrolujeme jejich funkci. Když už jsme u ovladačů, ověříme si funkci všech světel a ukazatelů směru.
auto v zatáčce
Přece jen, kdyby nějaká lampa nesvítila, seriózní prodejce vám žárovku ještě před předáním vozu rád vymění.
Vevnitř vozu zkontrolujeme vizuálně celý interiér. Prosezené sedačky a ošoupané (sjeté) pedály mohou naznačit, že s vozem se jezdilo více než udává počítadlo kilometrů. Prasklé dvířka odkládací skřínky, případně jiné praskliny plastů svědčí že do nich někdo pořádně narazil třeba koleny. Můžeme tak s úspěchem usuzovat, že auto bylo bourané. Totéž může naznačit ošoupaný a uvolněný potah stropu.
malý fiat
V neposlední řadě zkontrolujeme funkci sedaček. Měly by se dát volně přizpůsobit vaší postavě. Pojezd dopředu a dozadu, jejich aretace musí být bezproblémová. Totéž platí o výškovém seřizování.
Bezpečnostní pásy, všechny, musí jít lehce ukotvit. Navijáky musí fungovat bez problému. Jejich závada opět naznačuje že už někoho zachytily.
Zkontrolujte i sklápění opěradel a vůbec všech částí zadních sedadel. Problémy bývají i v zavazadlovém prostoru, u krytu rezervy. Při té příležitosti zkontrolujte i povinnou výbavu.
Čím důkladnější budete při kontrole kupovaného vozu, tím pravděpodobněji předejdete případným problémům.
Buďte důkladní. Vyplatí se vám to.

Schovejte svůj vůz přes zimu do bezpečí

Příchod zimy není pro většinu lidí příliš šťastným obdobím. Dny jsou krátké, noci dlouhé. Přibývá díky tomu depresí. Navíc když nasněží, nedá se po chodnících skoro chodit a často se na nich dělá i náledí. To samé platí i o silnicích. Tam však daleko častěji trpí auta nežli lidé. Pokud chcete váš vůz tohoto utrpení uchránit, měli byste uvažovat nad tím, že byste ho v zimě prostě přestali používat. Nestačí ho ale zaparkovat jen tak před domem, auto by se mělo důkladně zazimovat.
černobílé světlo

        Tím nejdůležitějším krokem, který musíte v rámci zazimování učinit je vybrat si místo, kde váš vůz zimní období přečká. Na ulici to není příliš vhodné, takže pokud máte vlastní garáž, měli byste ho zaparkovat tam. A to i když ji normálně nepoužíváte. V případě, že garáž nemáte nebo ji máte plnou věcí, které nemůžete přesunout jinam, měli byste svůj vůz alespoň přikrýt vodě odolnou plachtou. Ta ho ochrání částečně před mrazem a sněhem.
inteliér auta

        Při zazimování byste rovněž neměli zapomínat na kola, respektive pneumatiky. To nejlepší, co můžete udělat, je prostě dát auto na špalky, kola odmontovat a schovat někam do tepla. Nejedná se o nic velkého, takže místo se pro ně najde vždy, třeba ve sklepě. V případě, že nic montovat nechcete, měli byste alespoň pneumatiky pořádně dohustit, a to do míry, který požaduje výrobce. Takto by měly vydržet dlouhou dobu bez toho, aniž by se promáčkly či jinak poškodily.
retro doprava

        Rovněž byste neměli opomenout auto i navoskovat. Zní to sice divně, voskovat auto, když jde do garáže, ale jedná se o tu nejlepší možnou ochranu, kterou můžete karosérii vašeho vozidla dopřát. Voskování klidně si klidně můžete obstarat sami svépomoci, ale v případě, že to neumíte nebo se vám prostě nechce, předejte toto břemeno nejbližšímu schopnému autoservisu. Bude vás to sice něco stát, ale ušetříte si čas i případné nervy.